Nawigacja
Strona główna
MKS Remor
Kontakt
Poczta
Szukaj
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 4
Najnowszy użytkownik: Chandler
Wybory 2014
Napisane przez cogito dnia października 26 2014 19:47:09
Wybory 2014

Po ukończeniu Technikum Mechanicznego podjąłem pierwszą pracę jako konstruktor w Fabryce Sprzętu Okrętowego „Remor" w Reczu. Trwało to dziesięć lat.
W tym czasie /z przerwami/ pracowałem na część etatu, a wcześniej społecznie w Gminnym Ośrodku Kultury w Reczu.

Krótko pracowałem również w Ośrodku Pomocy Społecznej w Reczu, a następnie przystąpiłem do konkursu na dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w Reczu. Na tym stanowisku pracowałem przez okres 16 lat - od 1995r. - 2011r.

Ważnym etapem pracy w Domu Kultury był okres, kiedy poznałem w nim swoją przyszłą żonę Zofię, która wówczas była instruktorem plastyki, a także nauczycielem tego przedmiotu w szkole. Mamy dwóch dorosłych synów Karola i Jakuba.

Piastowanie stanowiska burmistrza miasta wymaga odpowiedniego przygotowania ekonomicznego jak i samorządowego?

WŁ: Tak i takie przygotowanie zdobyłem. W roku 2008 ukończyłem studia magisterskie na Uniwersytecie Szczecińskim - Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Zdobyłem także doświadczenie samorządowe, gdyż w kadencji 2002 – 2006 byłem Radnym Rady Po­wiatu w Choszcznie, pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz członka Komisji Rewizyjnej. W tym okresie byłem także człon­kiem Społecznej Rady przy SP ZOZ w Choszcznie. Pełniłem społeczną funkcję przewodniczącego Rady Szkoły przy Szkole Podstawowej w Reczu.

Wiele przedsięwzięć, jakie udało mi się zrealizować w okresie pracy w Domu Kultury nie byłoby by możliwych bez wsparcia i pomocy życzliwych ludzi i grona przyjaciół. Za duży swój sukces w pracy zawo­dowej uważam utworzenie w 1998r. Młodzieżowej Orkiestry Dętej, która działała przez 8 lat. Sukcesy naszych zespołów w różnego ro­dzaju konkursach, przeglądach i festiwalach były osią­gnięte wspólnie z dziećmi, młodzieżą i instruktorami pracującymi w Ośrodku Kultury.

Moją pasją są komputery, a szczególnie grafika komputerowa. Swego czasu zajmowa­łem się również reklamą prowadząc zakład wykonujący szyldy i reklamy.

Co Pana skłoniło do podjęcia tak ważnej i odpowiedzialnej decyzji kandydowania na burmistrza Recza?

WŁ: Nasuwa się krótka odpowiedź, że jest to przywilej demokracji, z którego mam prawo skorzystać. Kończy się kadencja obecnie działającej Rady Miejskiej i Burmistrza Recza, a powinnością obywateli jest dokonanie wyboru swoich przedstawicieli. Odnoszę nieodparte wrażenie, że nauczyliśmy się często narzekać i krytykować, nie podejmując żadnych kroków by coś zmieniać, poprawiać i wziąć za to wszystko odpowiedzialność. Startując w wyborach na Burmistrza nie odbieram nikomu prawa, ani możliwości podjęcia podobnej decyzji, jak moja – która poparta jest głębokimi przemyśleniami, oceną moich możliwości, a przede wszystkim predyspozycjami i kwalifikacjami do zajmowania tego odpowiedzialnego stanowiska.

Aby w kilku słowach odnieść się do tej kwestii przytoczę krótki fragment mojej ulotki wyborczej, w którym czytamy „… wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wielu zdeterminowanych, odpowiedzialnych i gotowych do działania dla dobra Naszej Gminy ludzi będę miał zaszczyt kandydować na stanowisko Burmistrza Recza.

Moja wizja i model sprawowania tego urzędu jest zgoła odmienna od istniejącej obecnie, dlatego też w poczuciu odpowiedzialności i w trosce o naszą przyszłość gotowy jestem do podjęcia się tego zadania. Przez całe moje życie, które związane jest z Reczem, poprzez moją pracę zawodową i działalność społeczną mogłem przekonać się o ogromnych pokładach energii drzemiących w mieszkańcach tej Gminy. Aby to wyzwolić i w należyty sposób wykorzystać musimy my przywrócić zdrowe relacje międzyludzkie, a także wypracować właściwy klimat współpracy i porozumienia. Wiemy wszyscy, że tak było i tak być powinno. Jest to dla nas niezwykle ważne zadanie do wykonania.

Jako absolwent uczelni ekonomicznej zdobyłem niezwykle cenną wiedzę w tej dziedzinie, która pozwala mi w sposób racjonalny spoglądać na obecne problemy finansowe Gminy Recz. Jestem zdecydowanym przeciwnikiem nadmiernego i bezpodstawnego zadłużania Gminy, co w konsekwencji prowadzić może do utraty płynności finansowej, w tym także zachwianiom finansowym podległych jednostek organizacyjnych. Gmina wówczas nie funkcjonuje sprawnie, a Jej rozwój jest w znaczący sposób utrudniony, bądź całkowicie niemożliwy.

Jako dyrektor M-GOK kierowałem się zawsze poczuciem pełnej odpowiedzialności za zarządzaną instytucję kultury. Nie zgadzałem się z taką polityką, a także podejmowaniem działań niezgodnych z zasadami ekonomii, do czego byłem namawiany przez przełożonego. Konsekwencją tego było bezprawne zwolnienie mnie z pracy.

Uważam, że w trudnych sytuacjach należy słuchać opinii innych, co pozwoli unikać błędów w przyszłości, a także słowa krytyki przyjmować, jako głos doradczy w słusznej sprawie. Trudności finansowe, zmuszać powinny tym bardziej do podejmowania decyzji racjonalnych, wyważonych i rozsądnych, nawet wówczas gdy trzeba zmieniać plany i obrać zupełnie inne kierunki działania i nowe priorytety.

Myśli Pan, że jest przygotowany na pracę w samorządzie?

WŁ: Na to pytanie odpowiedziałem poniekąd w pierwszej części naszej rozmowy. Jednak, przez skromność, powiem, że nikt nie jest doskonały i w dalszym ciągu się uczę, zdobywam nowe doświadczenia i pokłady wiedzy. Nawet ten ostatni okres w moim życiu, kiedy jestem bez pracy nauczył mnie czegoś niezwykle ważnego – dystansu do życia. Jak już wcześniej wspominałem, ukończyłem uczelnię ekonomiczną, a tematem mojej pracy magisterskiej były: „Problemy konstrukcji budżetu Gminy Recz na lata 2007 – 2008”. Temat ten wybrałem w sposób świadomy z uwagi na fakt, że kierowałem wówczas instytucją kultury i chciałem dodatkowo zagłębić się w zagadnienia przydatne w codziennej pracy zawodowej. Wcześniej natomiast na etapie licencjatu, na tej samej uczelni podjąłem się tematu dotyczącego „Analizy finansowej jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie Powiatu Choszczeńskiego w latach 2002 – 2005”. Opracowania te pozwoliły mi poznać dokładniej aspekty konstruowania i realizacji w praktyce zagadnień budżetowych. Odpowiadając w dalszym ciągu na zadane pytanie dotyczące mojego przygotowania zawodowego, należy jeszcze dodać, że posiadam certyfikat Programu Szkoleniowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, po ukończeniu blisko rocznego cyklu szkoleń w zakresie nowoczesnego zarządzania w administracji publicznej. Uczestniczyłem w opracowaniu projektu: „Powiatowe Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości i Edukacji Europejskiej” oraz ukończyłem szkolenia specjalistyczne „Instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego na poziomie lokalnym” oraz „Zarządzanie oświatą, kulturą, sportem, turystyką w gminie i powiecie”. Brzmi to trochę zawile i nie chodzi o chwalenie się, ja po prostu odpowiadam na zadane pytanie o moje kompetencje. Człowiek i tak musi ciągle doskonalić swoje umiejętności i poszerzać wiedzę w danej dziedzinie.

Do tej pory rozmawialiśmy właściwie o przeszłości, teraz chciałbym abyśmy porozmawiali o przyszłości. Co chciałby Pan zmienić w naszej gminie?

WŁ: Przede wszystkim nie chciałbym, aby coś, co zostało wypracowane w ciągu minionych lat i jest dobre, sprawdzone, a przede wszystkim potrzebne legło w gruzach i pozostało tylko wspomnieniem. Mam na myśli wiele mozolnie wypracowanych inicjatyw społecznych, pomysłów i planów do zrealizowania. Należy moim zdaniem w pierwszej kolejności utrzymać i pielęgnować to wszystko, co już istnieje, zmieniać i doskonalić źle funkcjonujące elementy naszego wspólnotowego życia, a następnie poszukiwać nowych rozwiązań służących rozwojowi Naszej Małej Ojczyzny.

Podejmując decyzję rozpatrywałem to w trzech podstawowych aspektach, a mianowicie: ekonomia, gospodarka i aspekty społeczne (społeczeństwo obywatelskie i relacje międzyludzkie). Zdaję sobie doskonale sprawę z bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej, w jakiej znajduje się Gmina. Nie będę dociekał co jest tego przyczyną, a jedynie w kilku słowach odniosę się do skutków tego stanu. Jak już wcześniej wspominałem, jestem zdecydowanym przeciwnikiem nadmiernego zadłużania i zbyt kosztownych inwestycji. Aby nakreślić kierunki i sposoby wyprowadzania finansów gminy z zapaści, w jakiej się znalazły konieczne jest szczegółowe poznanie faktycznego stanu finansów, warunków zaciąganych pożyczek, kredytów i wszelkich zobowiązań ciążących na budżecie Gminy i podległych jednostek. Będzie to z pewnością proces długofalowy i trudny, aczkolwiek priorytetowy dla nowego samorządu.

Od czasu do czasu pojawiają się informacje o tak zwanych czystkach, które ma zafundować nowy burmistrz?

WŁ: Z całą odpowiedzialnością chcę oświadczyć, a tym samym uciąć wszelkie spekulacje i plotki na temat ewentualnych drastycznych posunięć personalnych, zwolnień z pracy, czy wdrażania rozwiązań godzących bezpośrednio w interesy pracownicze, że moim priorytetem jest działanie na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy, a nie ich likwidacja. Dementuję pogłoski (i proszę to podkreślić) o rzekomych planach prywatyzacji niektórych działów obsługi szkół, czy tym podobne. Mogę tylko przypuszczać, jakie intencje mają osoby rozpowiadające takie plotki, ale pozostawię to bez komentarza!

W tym punkcie odpowiem na kolejne pytanie, które powinno się pojawić, a mianowicie o mój stosunek do przedsiębiorczości. Te małe, jak i te większe przedsiębiorstwa funkcjonujące na terenie Gminy, a także w najbliższym sąsiedztwie, to są przecież miejsca pracy. Jednakowo ważne są dla mnie firmy, które dzisiaj zatrudniają jedną osobę (często tzw. samo zatrudnienie), jak i te które osiągnęły już znaczącą pozycję na rynku lokalnym i nie tylko. Każdy przedsiębiorca, jako potencjalny pracodawca ma bezpośrednio wpływ na skalę bezrobocia w regionie. Jest także płatnikiem podatków, bez których żaden samorząd nie jest w stanie funkcjonować. Ze szczególną starannością należy więc wspierać istniejące formy działalności gospodarczej, a także stworzyć dogodne warunki dla inwestorów zewnętrznych. Z przedsiębiorcami należy konsultować kierunki rozwoju Gminy, a także wspierać Ich inicjatywy gospodarcze. Jest to bardzo ważne zadanie.

O planach na obecną kadencję można przeczytać w naszych ulotkach wyborczych, dlatego też odsyłam do ich lektury.

Rozpoczęliśmy właśnie tzw. Konsultacje Społeczne dotyczące powyższego programu wyborczego. To właśnie wyborcy będą mieli możliwość korygowania i wnoszenia swoich pomysłów w trakcie rozmów z kandydatami do Rady Miejskiej i kandydatem na burmistrza. Chcemy spotykać się z mieszkańcami i w bezpośrednich rozmowach na ulicy, w miejscu zamieszkania wymieniać spostrzeżenia i uwagi. Każda taka uwaga będzie dla nas bardzo cenna, dlatego też zapraszamy serdecznie do podjęcia takich dyskusji.

O terminach i miejscu spotkań informować będziemy Państwa za pośrednictwem strony www.reczgminaodnowa.pl, a także ogłoszeń.

Dziękuję bardzo
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03/01/2012 17:51
Słyszałem dziś, że nie są odprowadzane zaliczki na poczet podatku dochodowego do Urzędu Skarbowego. Może redakcja to sprawdzić?